Coca Cola advertising

Welke soorten reclame zijn er?

Denk aan een voorbeeld van een advertentie van een product. De kans is groot dat je je een tv-advertentie herinnert die je onlangs zag, of misschien een afdruk in je lokale krant, toch?

Hoewel dit goede voorbeelden zijn, kunnen productadvertenties verschillende vormen aannemen, waarvan u er vele misschien niet eens opmerkt!


Gedrukte reclame

Advertenties zijn terug te voeren tot 2000 voor Christus toen Egyptenaren openbare aankondigingen in staal kerven. De eerste gedrukte advertentie zoals we die kennen, werd echter in 1472 in Engeland gemaakt: het promoten van een bijbel dat te koop was.

Dit type marketing is bijna overal waar we kijken, ook in uw krant, tijdschriftbrochures, flyers, posters, kledij bedrukking, enz.


Reclame uitgezonden op radio of TV

Uitzendadvertenties verwijzen meestal naar televisie- en radioadvertenties, hoewel het tegenwoordig onwaarschijnlijk is dat u een televisieadvertentie zult vinden die niet ook algemeen beschikbaar is op internet!

Dit type advertentie gaat hoogstwaarschijnlijk vergezeld van een pakkende jingle of slogan om de advertentie gedenkwaardiger en interessanter te maken.


Buitenreclame

De Egyptenaren vonden in 2000 v.Chr. technisch de eerste vorm van buitenreclame uit, hoewel we dat tegenwoordig misschien als iets anders beschouwen.

Buitenreclame kan bestaan ​​uit billboards, bushaltes, advertenties op bankjes in het park, of zelfs een creatieve busreclame of een andere voertuigwrap.


Digitale reclame

Ooit zou ‘digitale reclame’ gemakkelijk kunnen worden gedefinieerd als elke advertentie op internet of een digitaal apparaat. Tegenwoordig is online digitale reclame echter waarschijnlijk het belangrijkste medium voor marketeers, omdat we hier onze tijd doorbrengen!

Daarom is de definitie van “digitale reclame” bijzonder vaag en kan deze van alles omvatten, van banneradvertenties tot pop-ups, creatieve social media-marketing, native display-advertenties, blogs, Pay Per Click-affiliate marketing of zelfs influencer-marketing, om maar een paar voorbeelden.

Effectief, als het online is, telt het!


Productintegratie

Soms subtiele, vaker pijnlijk voor de hand liggende productplaatsing in tv-shows, films of vrijwel elk ander entertainmentmedium is er altijd geweest.

Je product tonen in een film of tv-serie kan hierbij dus ook extra klanten lokken. Bv. een automerk dat de sponsoring doet van een televisieprogramma dat voorzien is van autoreclame.

Dit is een dure optie voor marketeers, maar het kan een zeer effectieve strategie zijn als je het budget hebt.

Vergelijkbare berichten